Challenge#2 : Waarom is er geen school ? en waarvoor dienen al die regels ?

 

Het is nu al verschillende weken dat je ouders, leerkrachten en journalisten je vragen om extra aandacht te besteden aan hygiëne : je handen wassen, geen hand geven aan je vrienden, in je elleboog hoesten …

Sinds vorige week maandag is er zelfs geen school meer, de restaurants zijn gesloten en veel volwassenen – je ouders misschien ook - moeten van thuis uit werken.  

 

Je kan het wel zelf al raden dat dit door het Coronavirus is. Alle regels zijn om er om ons te beschermen, maar ook en vooral de anderen te beschermen!    

 

Ben je je bewust van de gevolgen van de verschillende maatregels ? En wat doen ze concreet om de verspreiding van het virus tegen te gaan? Neem een kijkje naar deze studio om dat allemaal te ontdekken: https://scratch.mit.edu/studios/25969113/

 

Scratch simulatie !

Doorheen verschillende experimenten, ga je de impact van de 3 grote maatregelen tegen de verspreiding van het virus kunnen testen: (1) de maatregelen rond hygiëne, (2) de sociale afstand en (3) de quarantaine.

Vraag je je al af hoe je dat kan testen?

Door de tijd te meten dat het virus nodig heeft om zich te verspreiden onder de bevolking. Je zal bij elke oefening een parameter of grootheid hebben die je kunt laten variëren. Je doel is om de verspreiding van het virus te observeren, Om zo af te leiden wat het gevolg is van een maatregel op de bevolking. 

 

Bij elk experiment vind je de instructies rechts op je scherm.

 

 

  1. Hygiënische maatregelen:  

https://scratch.mit.edu/projects/377750245/

Dit model simuleert de toepassing van de hygiënische maatregelen waarop we echt moeten letten, om een uitwisseling van bacteriën met anderen te voorkomen:

 

  • Vaak en goed je handen wassen met zeep ;

  • Niezen en hoesten in een papieren zakdoek of in je elleboog ;

  • Je vingers niet in je mond, neus of tegen je ogen doen.  

Wat is het impact van het wel of niet respecteren van de hygiënische maatregelen op de verspreiding van het virus?  

……………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………….

Kan je uitleggen waarom het virus zich minder snel verspreid wanneer alles gerespecteerd wordt ?

……………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………….

2. Sociale afstand: https://scratch.mit.edu/projects/378137222/

Het social distancing – of sociaal afstand houden – is een maatregel opgelegd aan de bevolking, om te voorkomen dat mensen te veel met elkaar in contact komen. Zo probeert men te voorkomen dat de ziekenhuizen overspoeld worden met zieke mensen. Dit leidt tot bijvoorbeeld :

  • De sluiting van de scholen;

  • De sluiting van de bars en restaurants;

  • De inperking van bijeenkomsten, sportieve evenementen, …

Wat is de impact op de verspreiding en de piek van gelijktijdige zieken als de parameter van de sociale afstand verandert ?

……………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………….

Hoe kan sociale afstand de ziekenhuizen beter helpen ? Wat zou er gebeuren als ze niet meer dan 50 zieken tegelijkertijd kunnen verzorgen?

……………………………………………………………………………………………………………....

……………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………….

Wat gebeurt er als één op twee personen de sociale afstand niet toepassen ?

……………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………….

3. Quarantaine: https://scratch.mit.edu/projects/378140507/

Dit is een extreme vorm van sociale afstand: hier is de bedoeling dat iedereen thuis blijft en enkel in extreme nood naar buiten gaat: om eten te kopen, naar het ziekenhuis te gaan als je een dokter of verpleegkundige bent, …

 

In ons model hebben we de Scratchy's in 4 zones verdeeld. In realiteit zijn met duizenden huizen die zo geïsoleerd kunnen worden, zoals momenteel in Italië gebeurt.  

Wat is de impact van een verandering in de parameter ‘opsluiting’ op de verspreiding van het virus?  

……………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………………………………………….

 

Wat gebeurt er dan met de Scratchy's?

……………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………….

 

Kan je de Scratchy identificiëren die verantwoordelijk zijn voor de verspreiding van het virus? Wat doen ze?

……………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………

 

Zin in meer? https://scratch.mit.edu/projects/378132123/