Vandaag laten we de tablet of computer schermen ver weg staan, informatica hoeft niet altijd samen te gaan met een computer! Informatica heeft ook te maken met robots. Daarom... 
Werden jouw ouders daarnet wakker als robots. Je zal ze moeten programmeren om straks het eten klaar te maken.


Schrijf je algoritme/instructies neer voor het smeren van een boterham, lees het voor aan je robot-ouder en laat ze de instructies uitvoeren. Ik hoop dat je lekker kan eten! 
Voel je vrij om een video van jullie ervaring met ons te delen.


Een robot (of een computer) bestaat uit een fysiek onderdeel dat we kunnen zien, maar ook uit een onderdelen die we niet kunnen zien: zijn programma's (d.w.z. een set algoritmen). 

Als je een boterham wilt eten, zal je je het "maak een broodje" algoritme van een robot-papa of -mama programmeren. Aarzel niet om het algoritme te veranderen: je kan ook proberen "een salade te maken", "pasta te koken", "je tanden te poetsen" of je kan totaal iets anders programmeren, zolang je de toestemming van je ouders maar hebt ;-) Je kan het algoritme ook aanpassen aan je eigen wensen en behoeften.

Maar opgelet!
Jouw programma moet een specifiek doel hebben, denk hier goed over na voordat je begint.
Een robot is niet intelligent. Hij/ zij lijkt enkel slim omdat mensen hem/haar programmeren. Je zal ze dus dus precies moeten vertellen wat ze moeten doen: probeer heel precies en gedetailleerd zijn.
Je moet niet alleen nadenken over wat de robot moet doen, maar ook in welke volgorde. Het lijkt misschien voor de hand liggend, maar een robot weet niet alles wat jij zelf weet als je het niet vertelt.

Beste ouders, 

Een robot (of welk computerprogramma dan ook) heeft niet de eigenschappen die wij als mens hebben. De robot kent de instructie 'smeer een boterham' niet en zal veel meer precisie nodig hebben om de juiste gebaren te maken. Aarzel niet om de kinderen wat te triggeren zodat ze het begrijpen en er plezier in hebben.

De ervaring van een vader met zijn kinderen zie je hier, het doel is een gelijkaardige opdracht uit te voeren (video in het Engels)
 

De concepten die ze vandaag leren: 

- Het immateriële deel van een robot of computer is zijn programma (of software). Het is samengesteld uit algoritmen.

- Een algoritme is een set eenvoudige instructies, in een precieze volgorde om een doel te bereiken. In dit geval, bijvoorbeeld, 
 "beweeg de 5e vingers van uw rechterhand", "breng jouw linkerarm 20 cm omhoog", ...

 

- Het algoritme om een boterham te smeren is de opeenvolging van deze instructies met als doel dat de boterham wordt gesmeerd.


-Een computer bestaat uit een verzameling van elektrische circuits. Zijn superkracht is om heel snel veel berekeningen te doen. Dus zonder het geschreven programma, is de robot eigenlijk dom. Het is de mens die hem/haar "intelligent" maakt